4 redenen waarom ondernemers aan MVO doen in 2024

Je bent een groeiende ondernemer en het is 2024. Dan kan het niet anders dat je op een moment te maken krijgt met MVO: maatschappelijk verantwoord ondernemen. Er zijn verschillende motivaties waarom je aan slag zou moeten met MVO in het nieuwe jaar. Ik zet 4 verschillende redenen op een rij waarom ondernemers anno 2024 aan MVO zouden moeten doen.

    Je wilt wat terugdoen

    Je hebt met ambitie en focus een bedrijf opgericht. Na jaren van hard werken en nu met een stabiele en succesvolle onderneming, is het tijd om even achterover te leunen en vooruit te kijken. Je kijkt vooruit en wilt wat terugdoen voor mens en maatschappij. Dit is een moment waarop veel ondernemingen aan MVO denken. 

    Je bent het soms verplicht

    Vanaf 2024 worden vooral grotere of vermogende bedrijven verplicht zich te houden aan de EU-richtlijnen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze richtlijnen leggen de nadruk op verslaglegging en rapportage, waardoor het al snel een extra administratieve last lijkt te worden. Het doel van de CSRD is echter om een systeemverandering van duurzaamheid in de praktijk te brengen. Ik kan je begeleiden bij het omkeren van dit proces en het implementeren van duurzame veranderingen, zodat het niet alleen aan de eisen voldoet maar ook een positieve impact heeft. Onthoud: groen is doen!

    Meer weten over de CSRD? Bekijk hier de webinars van de SER. 

    Je gaat exporteren

    Als je van plan bent om je producten naar andere landen te exporteren, is het essentieel om voorbereid te zijn op mogelijke vereisten voor MVO-plannen. Sommige landen eisen deze plannen als onderdeel van hun handelsvoorwaarden. Door nu al een MVO-plan te hebben, ben je voorbereid en toon je aan dat jouw onderneming toekomstbestendig en verantwoord is.

    Je wilt werken met jong talent

    Er is een nieuwe generatie werknemers opgestaan. Groen werken, duurzaamheid en zingeving zijn belangrijk voor Gen-Z. Het kan een reden zijn waarom ze wel of niet kiezen om bij jou te werken. Investeren in MVO is ook een investering in aantrekkelijk werkgeverschap. Het kan een doorslaggevende factor zijn voor jong talent bij het kiezen van een werkgever.

    Motivaties kunnen verschillen, maar de boodschap blijft hetzelfde: groen = doen. Ik sta klaar om je te helpen. Laten we beginnen met een nulmeting om te zien waar je staat en vervolgens strategieën ontwikkelen om jouw doelen te behalen. Kortom, ik help je om te ontdekken hoe je maximale impact kunt hebben zonder dat het slechts een luchtbel is.